خلق تصاویر جذاب با تکنیک های عکاسی تبلیغاتی از غذا
میتوان گفت که یکی از راه های خلق عکس های جذاب از غذا عکاسی تبلیغاتی می باشد، این ژانر عکاسی از اجسام بی جان می باشد. این ژانر بعنوان یک تخصص در زمینه عکاسی تجاری و تبلیغاتی استفاده میشود مواردی همچون محصولاتی که در تبلیغات، مجلات، بستهبندی، منوها و آشپزی استفاده میشود. عکاسی از غذای حرفهای، معمولاً حاصل کار گروهی توسط مدیر هنری، عکاس، متخصص مد غذا، متخصص مد اشیاء صحنه و دستیار آنها تهیه میشود.

عکاسی تبلیغاتی از غذا
عکاسی تبلیغاتی از غذا بمنجر میشود همه چیز جذاب تر به نظر بیاید و عکاس تمام مهارتهای خلاقانه خود را برای خلق تصاویر خوشمزه و تحریککننده به کار ببرد. بهعنوان یک عکاس غذا، شما باید داستان خود را با عکسهایتان بازگو کنید، طوری که چشم تماشاگر را خیره کند و باعث تحریک اشتهایش شود و آب از دهانش سرازیر شود. برخلاف عکاسی خبری در این نوع از عکاسی توجه به پس زمینه ظاهر طراحی شده و همچنین توجه به میزان روشنایی و زوایای مناسب الزامی است و لازم است نسبت به عکاسی معمولی روش متفاوتی اتخاذ کنید. باید بگوییم عکاسی تبلیغاتی از غذا، واقعاً کار چالشبرانگیزی است!

چطور میتوانیم یک عکس تبلیغاتی عالی از غذا بگیریم؟
در هنگام عکاسی تبلیغاتی شما باید بدانید که چطور رنگ ها را با یکدیگر ترکیب کنید، سبک غذا را بشناسید، تصاویر خود را جالبتر کنید، زوایای مناسب را انتخاب کنید و بسیاری از تکنیکهای دیگر را لازم است بدانید. و انچه که در این نوع از عکاسی مهم است، ظاهر جذاب غذا و اندازه ی آن می باشد.
عکاسی تبلیغاتی از غذا بیشتر بر زیباییشناسی غذا تأکید دارد تا تجهیزات :
بشقاب : اینکه شما بلد باشید چطور غذا را قرار دهید.
نورپردازی : در نورپردازی چطور عمل کنید که قسمتی از غذای شما بیشتر دیده شود .
کمپوزیسیون : چطور شات را می بندید
ویرایش: سعی کنید در آخر کار، عکس های خود را روتوش کنید و ادیت را انجام دهید.
زیبایی شناسی: اگر در حال عکاسی از یک غذای طبیعی هستید (سالاد یا یک سوپ)، ایجاد کمی آشفتگی و هرج و مرج در بشقاب ها میتواند به زیبایی عکس شما اضافه کند. اما باید گفت که ایجاد این اشفتگی ها نباید به این معنی باشد که شما نباید مرتب باشید بلکه به منظور اینکه بخواهید از چشم اندازهای طبیعی استفاده کنید بعنوان مثال وجود یک باغ با گل های رنگارنگ.
نور از طرفین : نورپردازی مواد غذایی از طرفین یک روش عالی برای حذف سایهها و نقاط روشن از بافتهای غذایی خاص مانند نان، گوشت و پنیر است. این امر مخصوصاً در حین عکاسی تبلیغاتی از غذا که بسیاری از بافتها مانند ساندویچ و همبرگر را تعادل میبخشد، بسیار مهم است.در نورپردازی از غذاها میتوان از فلاش برای نور کافی استفاده کنیم اما برای نورکافی عکس بهتر است که از تابش مستقیم آن رو غذاها جلوگیری کنیم و از یک برگه کاغذ برای بازتاب نور آن استفاده کرد.
کمپوزیسیون : کمپوزیسیون و یا همان ترکیب بندی منظور درواقع چیدمان مناسب عناصر مربوط به همان هنر است و همانطور که میدانید ترکیب بندی نه تنها در هنرهای تجسمی بلکه در سایر هنرهای هنری دیگر نیز کاربرد دارد و از آن استفاده می کنند. هیچ راهی درست یا غلطی برای شکل دادن به عکس غذا وجود ندارد، اما موارد زیر میتواند مفید باشد.
زوایا: هنگامی شما در عکاسی از یک قسمت سوژه بیشتر عکس می گیرید در حقیقت میخواهید که جزئیات آن قسمت را بیشتر نشان دهید به عنوان مثال یک برش از قسمت کوچک کیک و یا نیمی از برش یک ساندویچ.
رنگ : توجه به این نکته که در عکس شما چه رنگ هایی باید به کاربرد مهم است سعی کنید مواد غذایی را با پروکسیها یا بافتهای جالب و الگوهای متنوع رنگآمیزی کنید و تعادل رنگها را حفظ نمایید.

مراحل عکاسی تبلیغاتی از غذا
لوازم کار خود را انتخاب کنید
استفاده از یک لنز ماکرو در عکاسی شما از تجهیزات مهم است چون که این لنزها به شما این اجازه را می دهند که با استفاده از زوم جزئیات و پرسپکتیوهای کوچک را با استفاده از دوربین بگیرید چرا که دوربین های معمولی گوشی به راحتی نمی توانند این ها را نشان دهند.اینکه شما عکسی بگیرد که مشتری شما با استفاده از گوشی خود نتواند بگیرد اهمیت زیادی دارد.
به شما توصیه میکنیم در عکاسی تبلیغاتی از غذا حتماً دو دوربین (Canon 5D Mark III و Canon 6D) و دو لنز (۲۴-۷۰mm f / 2.8 و یک لنز ۱۰۰mm f / 2.8) را امتحان کنید.
شما میتوانید از رفلکتورها استفاده کنید و یا میتوانید از تنظیمات فلش گوشی برای راحتی کار خود استفاده کنید. فلش دوربینهای ساده و ارزان مثل فلاش سریع کCanon 580 EXII ، فلاش بیسیم Yongnuo ، روشنایی ساده و شات از طریق چتر استفاده کنید.شما میتوانید با توجه به کیفیتی که عکس شما دارد روی آن چیزی که میخواهید سرمایه گذاری کنید.

تنظیم شات
سعی کنید همیشه با مشتری خود هماهنگ باشید و ببینید نظر مشتری شما در چه چیزی است و پیشنهاد میکند که در چه مکان هایی عکسبرداری صورت بگیرد. جایی که در آن عکس میگیریم، ازآنجاییکه به سبک عکسی که میگیریم ربط دارد، میتواند بسیار کوچک و بزرگ باشد، مثلاً میتواند در یک آشپزخانه فانتزی و یا اتاق ناهارخوری عکس تبلیغاتی بگیرید یا اینکه در فضای آزاد و یا خط تولید مواد غذایی باشد.
نیازهای عکاسی مشتری را درک کنید
هنگامیکه میخواهید عکاسی تبلیغاتی از غذا انجام دهید، دو سناریوی اصلی وجود دارد. اول اینکه، گاهی اوقات مشتری یک منو از ظروف تهیه میکند و شما باید در یکزمان مشخص تا جایی که ممکن است از آنها شات بگیرید، یا مشتری یک ظرف خاص یا آیتمهای منو را میخواهد برجسته کند و نشان دهد. در کل، نکته عکس گرفتن از غذا، عکاسی از یک آیتم خاص است.
مفهومی کردن دیدگاه های مختلف قبل از شات
تجسم در عکاسی تبلیغاتی از غذا میتواند در طول مرحله آمادهسازی تا ۳ ساعت طول بکشد. بر اساس خلاصه و قصد عکاسی، مجموعهای از بشقابها را برای ایجاد مناظر مختلف کنار هم بچینید. پسزمینه باید در این لحظه ثابتشده باشد، بنابراین مراقب باشید که بشقابهایی را انتخاب نکنید که رنگ غذا یا پسزمینه بیشازحد شبیه باشند. اگر نه، چیزی را آماده کنید که میتواند به تمایز رنگها کمک کند.برای این کار میتوانید از رنگ های پیش فرض استفاده کنید که ته رنگ های جذابی به تصویر شما بدهد و اینکه سوژه مورد نظر شما هرچه که هست باید در مرکز قرار بگیرد و تنطیمات پس زمینه به خودتان یا نظر مشتری بر میگردد که داشتن یه پس زمینه با ایده خلاق عکس بهتری را ارائه میدهد. مانند یک جام شراب قرمز و داشتن یک رومیزی سفید.
مدیریت انتظارات
همانطور که می دانید مشتری ها معمولا نماینده خلاق، سبک شناش غذا و سبک شناس صحنه هستند و بیشتر نگرانی ها و محدودیت ها افراد در عکاسی تبلیغاتی است به همین دلیل برای کاهش این نگرانی ها یک جلسات پیش تولید می گذارند. که معمولا در این جلسات است که شما اطلاعات را استخراج میکنید، جزئیات مختصر را درک میکنید، ایدههایی را که ممکن است برای بهبود نهایی مفید باشد، پیشنهاد میکنید. انتظارات را از لحاظ کاری که میتواند توسط دوربین انجام شود یا کاری که پس از تولید باید انجام شود؛ را مدیریت کنید.
آیتم های برجسته
میتوان گفت عکس های حرفه ای از آیتم های منو این اجازه را به رستوران داران و صاحبان صنایع غذای میدهد که غذای خود را به نمایش بگذارند و با این کار سبب میشود تا مشتریان برای خرید محصولات اشتیاق زیادی نشان دهند.کار رایج عکاسی تبلیغاتی از غذا در صنعت رستوران برای جلبتوجه مشتریان به ظروف غذا است که شناختهشدهتر، خوشمزهترین و یا سودآورترین غذاها هستند.
چه چیزی را میخواهید برجسته کنید؟
شما باید در عکاسی از غذا به گونه ای عمل کنید که باعث شود مشتری ها به سمت شما هدایت شوند شما باید همواره سعی کنید که در منوی خود از آیتم های پیشنهادی جدید استفاده کنید و همیشه به این فکر نکنید که آیتم های شما حتما با کیفیت هستند اما ممکن است نحوه نمایش آیتم های شما به اندازه کافی اشتها آور نباشند. عکاسی از غذای خوشمزه، مشتریان را تشویق میکند تا از چارچوب سفارش غذای خود خارج شوند و چیزهای جدیدی را امتحان کنند. هنگامیکه یک عکاس حرفهای غذا برای تبلیغات شما فعالیت میکند، همزمان از مهارت سبک شناس غذا نیز استفاده میکنید.
عکاس تبلیغاتی از غذا میداند چطور مواد غذایی را کنار هم قرار دهد و آن را برای مشتریان شما جذابتر کند و همچنین چطور نام تجاری شما را حفظ کند.

مواد بازاریابی
یک عکاس حرفهای تبلیغاتی غذا که سبک عکس را با نام تجاری حفظ میکند، نام تجاری شما را به طور یکپارچه به مواد بازاریابیتان مرتبط می کند. عکسهای مواد بازاریابی مانند منوها، بیلبورد و غیره، کیفیت کسب و کار شما را افزایش میدهند.